طرح اجباری که ترافیک تهران را بیش از ۵۰ درصد کم کرد قانون مهریه با هدف کاهش زندانیان مالی انجام شده است ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه؛ هوای تهران تا دوشنبه ناسالم است تشکیل جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران ساعت ۱۴ امروز جزئیات کامل تکالیف و مشمولان سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی تداوم تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در پایتخت ورود سامانه بارشی به کشور از یکشنبه / کاهش نسبی دما از دوشنبه جنگل‌ها زیر فشار کم‌آبی و سوء‌مدیریت / عامل 90 درصد آتش‌سوزی‌ها انسانی است استفاده سارقان از طلایاب کاملاً کذب است توضیحات شهرداری تهران در مورد اجرای طرح زوج و فرد در روزهای آلوده معاون فرمانداری تهران: روند طرد اتباع غیرمجاز کند شده است پهپاد ایرانی که ابرها را به گریه می‌اندازد هفته آینده ایران غرق در باران می‌شود! ۱۵ مجرم در یک هفته هدف گلوله پلیس قرار گرفتند رئیس قوه قضائیه: "بی‌عفتی و بی‌حجابی" دیگر نباید ادامه یابد/ هیچ‌کس وضع موجود را نمی‌پسند‌د سخنگوی قوه قضائیه: پیشگیری اجتماعی را از سرچشمه‌ها آغاز کنیم

میانگین معدل دانش‌آموزان کشور؛ زنگ خطر برای آموزش ایران

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد: میانگین معدل دانش‌آموزان کشور بین ۹ تا ۱۲ است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۱۳ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 05
کد خبر: ۲۹۰۹۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده است که میانگین معدل دانش‌آموزان کشور بین ۹ تا ۱۲ است؛ عددی که به‌روشنی نشان می‌دهد کیفیت آموزشی و سطح یادگیری دانش‌آموزان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

میانگین معدل زیر ۱۲ برای یک نظام آموزشی ملی، نه فقط یک آمار ساده، بلکه نشانه‌ای از افت جدی در سواد پایه و انگیزه تحصیلی نسل جدید است. این رقم وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم در بسیاری از کشورها، میانگین معدل دانش‌آموزان در مقاطع مشابه بالای ۱۵ است و نمرات پایین‌تر از ۱۲ نشانگر نیاز به مداخله آموزشی فوری تلقی می‌شود.

 چرا معدل‌ها پایین آمده؟

کارشناسان آموزش چند عامل کلیدی را در این وضعیت مؤثر می‌دانند:

۱. ضعف محتوای درسی و آموزش سنتی که کمتر با نیاز‌های واقعی و مهارت‌های روز دنیا همخوان است.

۲. بی‌انگیزگی دانش‌آموزان به‌دلیل نبود چشم‌انداز روشن برای آینده شغلی.

۳. فشار اقتصادی خانواده‌ها که باعث کاهش تمرکز بر تحصیل و افزایش ترک‌تحصیل پنهان می‌شود.

۴. افزایش استفاده از فضای مجازی و محتوای زرد که زمان و تمرکز دانش‌آموزان را می‌گیرد.

۵. کاهش نقش معلم و مدارس در تربیت فکری و مهارتی دانش‌آموزان.

اگر این روند ادامه پیدا کند، کشور با نسلی مواجه می‌شود که مدرک دارد، اما مهارت و سواد واقعی ندارد؛ نسلی که نه‌تنها در بازار کار، بلکه در درک اجتماعی و فرهنگی نیز دچار ضعف خواهد بود.

در شبکه‌های اجتماعی، کاربران در واکنش به این خبر نوشته‌اند: «سواد و دانش توی نسل آینده موج می‌زنه!» جمله‌ای کنایه‌آمیز که درد عمیق نظام آموزشی را به‌روشنی بیان می‌کند.

اصلاح نظام آموزشی، توانمندسازی معلمان، آموزش مهارت‌های زندگی و تغییر نظام ارزشیابی از نمره‌محوری به مهارت‌محوری تنها راه جلوگیری از گسترش این بحران است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار